اظهارنامه مالیاتی تبریز

نکات کلیدی اظهارنامه عملکرد سال ۱۳۹۶

 

نکات مهم در مورد اظهارنامه عملکرد سال ۱۳۹۶ (مهلت ارسال ۹۷/۰۴/۳۱)

نکات مهم درباره اظهارنامه مالیات عملکرد اشخاص حقوقی

مهلت ارسال اظهارنامه عملکرد اشخاص حقوقی:

بر اساس ماده ۱۱۰ قانون مالیات های مستقیم اشخاص حقوقی باید اظهارنامه مالیات عملکرد خود را تا حداکثر ۴ ماه پس از پایان سال مالیاتی ارسال کنند. عدم ارسال اظهارنامه و یا ارسال بعد از مهلت قانونی مشمول جریمه می باشد.

مهلت پرداخت مالیات تعلق گرفته:

مهلت پرداخت مالیات تعلق گرفته در اظهارنامه عملکرد، مطابق با مهلت ارسال اظهارنامه می باشد یعنی مودی مالیاتی باید حداکثر تا ۴ ماه پس از پایان سال مالیاتی نسبت به پرداخت مالیات ذکر شده در اظهارنامه اقدام نماید. پرداخت مالیات به صورت نقدی و اقساط (صورت اقساط در صورت ارائه درخواست به سازمان امور مالیاتی امکانپذیر است.

مهلت ارسال اظهارنامه و پرداخت مالیات تعلق گرفته با توجه به آخرین ماه سال مالیاتی:

معمولا شروع و پایان سال مالیاتی اشخاص حقوقی با هم متفاوت است و به همین دلیل مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی و پرداخت مالیات آنها نیز با هم تفاوت دارد.

جریمه های مرتبط با اظهارنامه عملکرد:

در ادامه جدول جرائم مالیاتی مرتبط با اظهارنامه عملکرد را مشاهده می کنید:

علت جریمه جریمه مربوطه ماده مربوطه در قانون مالیات ها
عدم ارسال اظهارنامه اشخاص حقوقی ۳۰% مالیات متعلقه ماده ۱۹۲
عدم تسلیم ترازنامه و حساب سود و زیان یا عدم ارائه دفاتر ۲۰% مالیات به عنوان جریمه به ازای هر یک از موارد ماده ۱۹۳
اختلاف بیش از ۱۵% در درآمد مشمول مالیات مشخصه قطعی با رقم اظهار شده از طرف مؤدی ۱-تعلق جرایم مقرر (غیر قایل بخشودگی(

۲-محرومیت از هر گونه تسهیلات و بخشودگی‌های مقرر در قانون مالیات‌ها تا سه سال بعد از ابلاغ مالیات مشخصه قطعی

ماده ۱۹۴

متن کامل مواد قانونی ذکر شده در مقاله:

ماده ۱۱۰ قانون مالیات های مستقیم:

‌اشخاص حقوقی مکلفند اظهارنامه و ترازنامه و حساب سود و زیان متکی به دفاتر و اسناد و مدارک خود را حداکثر تا چهار ماه پس از سال مالیاتی همراه با فهرست هویت شرکا و سهامداران و حسب مورد میزان سهم‌الشرکه یا تعداد سهام و نشانی هر یک از آنها را به اداره امور مالیاتی که محل فعالیت اصلی شخص حقوقی در آن واقع است تسلیم و مالیات متعلق را پرداخت نمایند. پس از تسلیم اولین فهرست مزبور، تسلیم فهرست تغییرات در سنوات بعد کافی خواهد بود. محل تسلیم اظهارنامه و پرداخت مالیات اشخاص حقوقی خارجی و مؤسسات مقیم خارج از ایران که در ایران دارای اقامتگاه یا نمایندگی نمی‌باشند تهران است.

حکم این ماده در مورد کارخانه‌داران و اشخاص حقوقی در دوران معافیت نیز جاری خواهد بود.

 آموزش اظهارنامه مالیاتی و تنظیم آن
آموزش اظهارنامه مالیاتی و تنظیم آن

تبصره اشخاص حقوقی نسبت به درآمدهایی که طبق مقررات این قانون نحوه دیگری برای تشخیص آن مقرر شده است مکلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی جداگانه که در فصل‌های مربوط پیش‌بینی شده است نیستند.

ماده ۱۹۲ قانون مالیات های مستقیم:

در کلیه مواردی که مؤدی یا نماینده او که به موجب مقررات این قانون از بابت پرداخت مالیات مکلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی است چنانچه نسبت به تسلیم آن در موعد مقرر اقدام نکند، مشمول جریمه غیرقابل بخشودگی معادل سی درصد (۳۰%) مالیات متعلق برای اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل موضوع این قانون و ده درصد (۱۰%) مالیات متعلق برای سایر مؤدیان می‌باشد.

حکم این ماده درمورد درآمدهای کتمان شده در اظهارنامه‌های تسلیمی و یا هزینه‌های غیرواقعی نیز جاری است.

تبصره ـ سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است تکالیف و وظایف مؤدیان مالیاتی در مورد نحوه تنظیم و مواعد زمانی تسلیم اظهارنامه مالیاتی را از طریق رسانه ملی، روزنامه‌های کثیرالانتشار و سایر وسایل ارتباط جمعی به اطلاع عموم برساند.

ماده ۱۹۳ قانون مالیات های مستقیم:

نسبت به مؤدیانی که به موجب این قانون و مقررات مربوط به آن مکلف به نگهداری دفاتر قانونی هستند در صورت عدم تسلیم ترازنامه و حساب سود و زیان یا عدم ارائه دفاتر مشمول جریمه‌ای معادل بیست درصد (۲۰%) مالیات برای هر یک از موارد مذکور خواهند بود.

تبصره– عدم تسلیم اظهارنامه و ترازنامه و حساب سود و زیان در دورۀ معافیت موجب عدم استفاده از معافیت مقرر در سال مربوط خواهد شد (مصوب ۳ اسفند ۱۳۶۶، تاریخ اجرا از اول سال ۱۳۶۸)

ماده ۱۹۴ قانون مالیات های مستقیم:

مؤدیانی که اظهارنامه آنها در اجرای مقررات ماده (۱۵۸) این قانون مورد رسیدگی قرار می‌گیرد، در صورتی که درآمد مشمول مالیات مشخصه قطعی با رقم اظهار شده از طرف مؤدی بیش از پانزده درصد (۱۵%) اختلاف داشته باشد علاوه بر تعلق جرایم مقرر مربوط که قابل بخشودن نیز نخواهد بود تا سه سال بعد از ابلاغ مالیات مشخصه قطعی از هر گونه تسهیلات و بخشودگی‌های مقرر در قانون مالیات‌ها نیز محروم خواهند شد. (مصوب ۳ اسفند ۱۳۶۶، تاریخ اجرا از اول سال ۱۳۶۸)

 

© 2016 موسسه حسابداری نوین تراز تبریز | خدمات حسابداری و حسابرسی

logo-footer

باما در تماس باشید :               

حسابداری تبریز|آموزش حسابداری|حسابرسی تبریز|نرم افزارحسابداری|موسسه حسابداری نوین تراز