کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای، مهم‌ترین عامل فرار مالیاتی در استان

مدیرکل امور مالیاتی آذربایجان غربی :
کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای، مهم‌ترین عامل فرار مالیاتی در استان

 

مدیرکل امور مالیاتی آذربایجان غربی،کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای را مهم‌ترین عامل فرار مالیاتی در استان عنوان کرد.
به گزارش رسانه مالیاتی ایران، یعقوب مزرعه لی، مدیرکل امور مالیاتی آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه به خاطر مرزی بودن استان سال‌هاست که درگیر سوءاستفاده افراد سودجو از کارت های بازرگانی مرزنشینان بی‌بضاعت برای فرار مالیاتی هستیم، اظهار داشت: مرزی بودن استان آذربایجان غربی و وجود مبادی متعدد برای ورود کالا، این استان را به یکی از مستعدترین نقاط برای سوءاستفاده از کارت‌های بازرگانی جهت فرار مالیاتی تبدیل کرده است.
مزرعه لی با اشاره به اینکه بیش از ۸۵ درصد از معوقات مالیاتی استان مربوط به کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای است، افزود:
در سال‌های گذشته موارد متعددی از این قبیل سودجویی‌ها در استان اتفاق افتاده است که حاصل آن معوقات بسیار بالای مالیاتی برای استان است .
وی گفت: عده‌ای از افراد سودجو از سایر نقاط کشور با سوءاستفاده از فقر مالی و اطلاعات کم ساکنان مناطق مرزی استان، اقدام به اخذ کارت بازرگانی و واردات کالا به نام آنان کرده و به این طریق از پرداخت مالیات حقه دولت فرار می‌کنند که این امر باعث انباشت معوقات مالیاتی در استان شده است .
مدیرکل امور مالیاتی آذربایجان غربی با بیان اینکه در سال‌های اخیر سازمان بازرسی کل کشور، دیوان عدالت اداری و هیئت مشترکی از دولت و قوه قضائیه اقداماتی را در جهت مطالبه مالیات از صاحبان اصلی کالاها انجام داده‌اند، اظهار داشت: مشکل اصلی کار، مربوط به نقایص قانونی است که امیدواریم با اتخاذ تصمیم‌های درست، جلوی بخش بزرگی از فرارهای مالیاتی در کشور و استان گرفته شود .
وی در ادامه، از موضوع اخذ مالیات چهار درصد علی‌الحساب از واردکنندگان کالا به عنوان ابزاری که برای مدتی توانست افزایش معوقات مالیاتی مربوط به کارت‌های بازرگانی را کنترل کند، نام برد و افزود: متأسفانه اجرای این قانون که از میانه‌های سال ۱۳۹۵ آغاز شد، به دلیل برخی اشکال‌تراشی‌ها و لابی‌گری‌ها دچار تغییراتی شده و این امر، افزایش مجدد معوقات ناشی از کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای در استان را به دنبال داشته است.
مزرعه لی افزود: در زمان اجرای کامل مالیات چهار درصد علی‌الحساب واردکنندگان کالا، ماهانه به طور متوسط ۷۰ میلیارد ریال از این محل، مالیات در استان وصول می‌شد، به‌طوری‌که تنها در مرز بازرگان در طی چند ماه اجرای قانون مالیات علی‌الحساب ۴ درصد واردات توانستیم از فرار مالیاتی ۶۵۰ میلیارد ریالی جلوگیری کنیم .
وی از حساب‌های اجاره‌ای به عنوان روش دیگری که افراد سودجو با توسل به آن دست به فرار مالیاتی می‌زنند، نام برد و خاطرنشان کرد: تاکنون موردی از این نوع سوءاستفاده در استان گزارش نشده است ولی وقوع آن در آینده در استان غیر محتمل نیست .

© 2016 موسسه حسابداری نوین تراز تبریز | خدمات حسابداری و حسابرسی

logo-footer

باما در تماس باشید :               

حسابداری تبریز|آموزش حسابداری|حسابرسی تبریز|نرم افزارحسابداری|موسسه حسابداری نوین تراز