فیلم آموزشی تبیین قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان
مرکز تنظیم مقررات نظام پایانههای فروشگاهی و سامانه مودیان سازمان امور مالیاتی کشور در راستای پیاده سازی این قانون و لزوم اطلاع رسانی، آگاهی بخشی و پاسخگویی به سوالات و ابهامات مؤدیان مالیاتی و همچنین راهنمایی آنان جهت کار با سامانه، «سند راهنمای بخش عضویت در سامانه مؤدیان» را منتشر کرد.
براساس این گزارش زیر سامانه ثبت نام و عضویت در سامانه مؤدیان، به عنوان یکی از زیر سامانههای اصلی سامانه مؤدیان، در برگیرنده عملیاتی از قبیل انتخاب شرکتهای معتمد/سامانههای دولتی، دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی، دریافت شناسه یکتای پایانه پرداخت، غیرفعالسازی شناسه یکتای حافظه مالیاتی، غیرفعالسازی شناسه یکتای پایانه پرداخت، مدیریت ابزار پرداخت و مدیریت شماره حساب و … است.
سامانه مودیان چیست؟
قبل از این که نحوه ثبت نام در سایت مودیان را بیان کنیم، ابتدا به توضیحاتی در مورد این سامانه می پردازیم تا شناخت مناسبی از آن داشته باشید. همان گونه که اشاره کردیم، قانون مربوط به پایانه های فروشگاهی در تاریخ ۱۳۹۸/۰۸/۰۱ به تصویب رسید و مقرر گردید که نهایتا ۱۵ ماه بعد اجرایی شود. اما اجرای این قانون به دلایل مختلف به تاخیر افتاده و سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی تا تیر ماه ۱۴۰۱ راه اندازی نشد. بالاخره با انجام اقدامات لازم، قرار است در اولین ماه از تابستان ۱۴۰۱ این سامانه فعال شده و گزارش های الکترونیکی مودیان را دریافت کند.
اما حتما می خواهید با نحوه عملکرد این سایت و وظایف آن بیش تر آشنا شوید. در این رابطه باید بگوییم که سامانه مذکور تحت مدیریت سازمان امور مالیاتی کشور فعالیت داشته و به هر مودی مالیاتی یک کارپوشه ویژه اختصاص می دهد. به این ترتیب، ارتباط میان سازمان امور مالیاتی و مودیان منحصرا از طریق این کارپوشه انجام خواهد گرفت.
بعد از این که افراد مشمول ثبت نام سامانه مودیان را انجام دهند، می توانند با هر سخت افزار یا نرم افزاری که به حافظه مالیاتی وصل باشد، به این سامانه متصل شوند. در ادامه، امکان ارسال صورتحساب های الکترونیکی از این طریق به صورت منظم وجود خواهد داشت. صورتحساب الکترونیکی دارای شماره منحصر به فرد مالیاتی است که اطلاعات مندرج در آن، در حافظه مالیاتی مودی ذخیره می شوند.
مشخصات و نوع اطلاعات این صورتحساب ها هم متناسب با نوع کسب و کار تعیین می شود. به هر حال، تمام اشخاص مشمول اعم از حقیقی یا حقوقی باید شناخت مناسبی از سامانه مودیان داشته باشند و نام نویسی شان را در این سامانه انجام دهند. چرا که عدم ارسال صورتحساب الکترونیکی از این طریق، به جریمه شدن شخص خاطی منجر خواهد شد. طبق قانون مصوب در این زمینه، کسانی که در موعد مقرر ثبت نام شان را انجام نداده و صورتحساب ارسال نکنند، مشمول پرداخت جریمه به میزان حداقل ۲۳ درصد از فروش شان خواهند شد.
سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی یکی از سامانه های جدیدی است که توسط سازمان امور مالیاتی کشور به منظور جلوگیری از فرارهای مالیاتی ایجاد شده است. طبق قانون مصوب آبان ماه ۱۳۹۸ در این رابطه، تمام مشمولین و مودیان مالیاتی باید در این سامانه نام نویسی کرده و صورتحساب های الکترونیکی خود را از این طریق ارسال نمایند. کسانی که در موعد مقرر ثبت نام سامانه مودیان را انجام نداده و این صورتحساب ها را ارسال نکنند، مشمول جریمه خواهند شد.
این جریمه هم حداقل به میزان ۲۳ درصد فروش آن ها خواهد بود. به همین خاطر، در این جا نحوه نام نویسی در سامانه مذکور را به صورت مفصل برای تان توضیح داده ایم. هم چنین، روش مشاهده و اطلاع از قوانین مربوطه را هم بیان کردیم. از این رو، به سادگی می توانید از قوانین پایانه های فروشگاهی مطلع شده و نسبت به نام نویسی در سامانه مودیان اقدام نمایید. در نتیجه، مشمول پرداخت جریمه تخطی از قانون نخواهید شد.
۱- سامانه مودیان چیست؟
سامانه مودیان توسط سازمان امور مالیاتی کشور به منظور دریافت گزارشات الکترونیکی مودیان طراحی شده است و مشمولان می توانند صورتحساب الکترونیکی خود را از طریق این سامانه ارسال کنند.
۲- منظور از پایانه های فروشگاهی در ثبت نام سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی چیست؟
منظور از پایانه های فروشگاهی رایانه، دستگاه پوز، درگاه پرداخت الکترونیکی یا هر دستگاهی است که امکان اتصال به شبکه های پرداخت الکترونیکی رسمی کشور را دارد و از قابلیت صدور صورتحساب الکترونیکی برخوردار است.
۳- مشمولین قانون پایانه های فروشگاهی چه کسانی هستند؟
همه افراد حقیقی صاحبان مشاغل و اشخاص حقوقی که در فصل های ۴ و ۵ قانون مالیات های مستقیم، مشمول هستند باید در سامانه مودیان ثبت نام کنند.
آموزش سامانه مودیان ( قسمت دوم)