عدم فعالیت شرکت ثبت شده

برای عدم فعالیت شرکت ثبت شده چه باید کرد؟

نحوه اعلام عدم فعالیت شرکت

همه شرکتها از جمله شرکت های سهامی عام و خاص، شرکت با مسئولیت محدود ، شرکت تعاونی و شرکتهای تضامنی می بایست در اداره کل ثبت شرکت ها به ثبت برسند. پس از مرحله ثبت، شرکتها باید کد اقتصادی و حوزه مالیاتی خود را تعیین کنند. تعیین حوزه مالیاتی با ارائه مدارکی که توسط اداره دارایی و آدرس مشخص می‎شود و محل استقرار شرکت، صورت می‎گیرد. همچنین دفاتر پلمپ شرکت نیز به منظور ثبت کلیه حسابها، هزینه‎ها‎ و درآمدهای روزانه شرکت و تمامی عملیات مالی باید انجام شود. بدون طی کردن تمامی این مراحل، شرکت جنبه قانونی نداشته و هر گونه فعالیت شرکت بدون ثبت، کد اقتصادی و دفاتر پلمپ جرم تلقی می شود و مجرم نیز مشمول پرداخت جریمه نقدی و زندان می‏شود.
گاهی برعکس این قضیه نیز صادق است که یک شرکت تمامی مراحل گفته شده را انجام و شرکت را ثبت می‎کند اما به دلایل متعددی از جمله: ورشکستگی، دلسردی از کار، اختلاف میان شرکا و … شرکت به فعالیت خود ادامه نمی دهد و در همان ابتدا بدون فعالیت باقی می‎ماند.
یک سوال در اینجا مطرح می‎شود :آیا می‎توان شرکتی را به ثبت رساند اما هیچگونه فعالیتی نداشت؟ در پاسخ باید گفت بله اما شرکتی که فعالیت ندارد باید عدم فعالیت خود را به اطلاع اداره مالیات برساند.

برای عدم فعالیت شرکت ثبت شده چه باید کرد؟

زمانی که شرکت به ثبت رسیده اما فعالیتی ندارد مدیرعامل شرکت یا نماینده قانونی وی موظف خواهد بود در پایان سال مالی و در تاریخ ۳۱/۴ هر سال به حوزه مالیاتی شرکت مراجعه و نسبت به تسلیم اظهارنامه مالیاتی سفید اقدامات لازم را انجام دهند. در غیر اینصورت شرکت مشمول جرائم مالیاتی می‎شود. همچنین عدم فعالیت باید هر سال تمدید شود.
بطور کلی شرکتهایی که ثبت شده اما نمی خواهند فعالیتی داشته باشند باید به ثبت برسد. برای این کار باید مراحل قانونی آن طی شود که به ترتیب عبارتند از: ثبت شرکت، تعیین حوزه مالیاتی و کد اقتصادی، پلمپ دفاتر و سرانجام نامه عدم فعالیت.
به عبارت دیگری مراحلی که برای ثبت شرکت بدون فعالیت انجام می‎شود دقیقا مانند ثبت اولیه شرکت می‎باشد. اداره دارایی باید در جریان عدم فعالیت شرکت باشد در غیر این صورت برای شرکت مالیات محاسبه می‎شود که به ضرر هئیت مدیره خواهد بود.

در شرایطی که هئیت مدیره تمایلی برای فعالیت شرکت ندارند باید نسبت به تنظیم نامه عدم فعالیت و تسلیم آن به حوزه مالیاتی اقدامات لازم را انجام دهند. کارشناس اداره مالیات نیز پس از بررسی‎ها‎ی لازم نسبت به موافقت به عدم فعالیت اقدام می‎کند. هر شرکتی وضعیت مالی خود را به اداره دارایی اعلام و مالیات مربوط به سال مالی گذشته را طبق اظهارنامه تسلیمی پرداخت می‎کند. برای اعلام عدم فعالیت شرکت و معافیت مالیاتی باید نکات زیر را در نظر بگیرد:
• تشکیل پرونده عدم فعالیت شرکت در اداره دارایی باید صورت بگیرد، زیرا بدون تشکیل پرونده عدم فعالیت، مفهومی نخواهد داشت.
• در مهلت قانونی (۴ ماه اول سال مالی) عدم فعالیت شرکت باید اعلام شود و اگر خارج از مهلت مقرر باشد، مالیات ماههای اعلام نشده برای شرکت محاسبه می‎شود.
• تسلیم دفاتر مالی و اظهارنامه عدم فعالیت شرکت الزامی می‎باشد.
• عدم فعالیت شرکت در هر سال یکبار باید اعلام شود که هر سال باید دفاتر مالی شرکت را در مهلت مقرر تهیه کرد.
تنظیم اظهارنامه برای عدم فعالیت شرکت
تنظیم اظهارنامه مالیاتی و دفاتر قانونی طبق آیین‌‌نامه تحریر دفاتر و مورد تایید سازمان مربوطه می‎باشد که تکمیل اظهارنامه‎ها‎ی مالیات بر ارزش افزوده یک شرکت تجاری یا موسسه غیر تجاری ضروری می‎باشد.
اظهارنامه مالیاتی در واقع تصویر عملکرد مالی بنگاه اقتصادی در طول یک دوره مالی است که مودی در رابطه با فعالیت مالی شرکت اعلام می‎کند. فرم اظهار نامه مالیاتی بیانگر میزان درآمد یا فروش، هزینه‎ها‎، سود و زیان می‎باشد. نحوه تنظیم اقلام آن مطابق فرم مشخصی است و هر سال توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام می‎شود. در حال حاضر، خود اظهاری از طریق وب سایت و اینترنت و گاهی نیز بصورت دستی نیز انجام می ‎شود.
سوالی که معمولا بسیاری از افراد در مورد ثبت شرکت میکنند اینست که آیا میتوان شرکت را ثبت نمود ولی فعالیت نکرد و آیا در صورت عدم فعالیت بازهم جرائم مالیاتی متوجه شرکت میگردد ؟
در اینجا باید گفت مراحل ثبت شرکت بدین نحو میباشد که ابتدا شرکت ثبت میگردد پس از ثبت شرکت (چه سهامی خاص و چه مسئولیت محدود و چه موسسه و چه شرکت تعاونی و چه شرکت تضامنی ) میبایست نسبت به اخذ کد اقتصادی و سپس تعیین حوزه مالیاتی اقدام گردد . ثبت شرکت در تهران حوزه مالیاتی میبایست تعیین گردد . حوزه های مالیاتی در تهران عبارت است از حوزه مالیاتی شمیرانات ، حوزه مالیاتی شمال ، حوزه مالیاتی مرکز ، حوزه مالیاتی غرب ،حوزه مالیاتی شرق ، حوزه مالیاتی جنوب بسته به اینکه آدرس شرکت در کدام خیابان واقع شده باشد ، حوزه مالیاتی تعیین میگردد .
برای تعیین حوزه مالیاتی و اخذ کد اقتصادی مدارکی مورد نیاز است که در بخش مورد نظر به تفصیل شرح داده شده است .
یکی از موارد مورد نیاز واریز فیش ۲ در هزار سرمایه اولیه برای اداره مالیات میباشد . یعنی ۲ هزارم سرمایه اعلامی .مثلا اگر شرکتی یک میلیون تومان باشد فیش مالیاتی آن شرکت برابر ۲ هزار تومان خواهد بود . اما باید دقت نمود که پس از ثبت سریعا نسبت به تعیین حوزه مالیاتی و واریز فیش ۲ در هزار اقدام نمود در غیر اینصورت مشمول جریمه ۳ برابری خواهد شده یعنی فیش جریمه مالیاتی برابر ۶ هزارم میباشد .
پس از تعیین حوزه مالیاتی دفاتر پلمپ همان سال میبایست اخذ شود . دفاتر پلمپ نیز بسیار مهم میباشد . چون در صورت عدم اخذ شرکت دچار جریمه مالیاتی خواهد شد و مالیات علی الراس شامل حال آن شرکت خواهد گردید . دفاتر پلمپ بدین منظور اخذ میگردد که کلیه حسابها هزینه ها و درآمدهای روزانه در آن ثبت گردد .
حاصل این دفاتر در اظهارنامه مالیاتی نمود پیدا خواهد کرد . که پس از آن نسبت به بررسی دفاتر توسط ممیز اقدام میگردد .
اما در این مرحله در صورت عدم فعالیت شرکت میتواند نسبت به تنظیم نامه عدم فعالیت و تسلیم آن به حوزه مالیاتی اقدام نماید . ممیز پس از بررسی نسبت به موافقت به این عدم فعالیت اقدام مینماید . اما باید شرکتها توجه داشته باشند که پایان سال مالی و در تاریخ ۳۱/۴ هر سال باید به حوزه مالیاتی مراجعه و نسبت به تسلیم اظهارنامه مالیاتی سفید اقدام نمایند در غیر اینصورت مشمول جرایئم مالیاتی خواهند گردید .باید توجه نمود که عدم فعالیت باید هر سال تمدید گردد .
پس بطور خلاصه باید مراحل ثبت شرکت برای شرکتهایی که نمیخواهند برای مدتی فعالیت نمایند را اینگونه خلاصه نمود : ۱- ثبت شرکت ۲- تعیین حوزه مالیاتی و کد اقتصادی ۳- پلمپ دفاتر۴- نامه عدم فعالیت .
یکی از نکاتی که خیلی از کاربران توجهی به آن ندارند ، آیتم های مهم در نحوه اعلام عدم فعالیت شرکت است . بیشتر فعالان اقتصادی هم این اشتباه ر ا مرتکب می شوند . بدین صورت که خیلی مشتاقانه شرکتی را به ثبت می رسانند و سعی می کنند خیلی با حوصله و مرتب کارها را جلو ببرند تا فعالیت اصلی خود را آغاز نمایند
اگر شما کسب و کاری دارید که فعلا” پس از یک سال و یا چند ماه هنوز معامله و یا فعالیتی نداشته اید به چند نکته مهم در خصوص نحوه اعلام عدم فعالیت شرکت توجه کنید :
• پس از ثبت شرکت ، مشخصات شما از طریق اداره ثبت شرکتها به اداره دارایی گزارش خواهد شد .
• عدم فعالیت به معنی عدم تشکیل پرونده مالیاتی نیست .
• مشاغلی که عدم فعالیت دارند باید برای ثبت نام شماره اقتصادی و مالیات بر ارزش افزوده اقدام کنند .
• عدم فعالیت یعنی اینکه حساب بانک شرکت تاسیس شده هیچگونه گردشی نداشته باشد حتی برای مصارف شخصی.
• این افراد ملزم به گرفتن دفاتر پلمپ قانونی می باشند .
• از هرگونه خرید و فروش برای اعضا به نام شرکت خودداری کنند ، چون طرف معامله شما نام شما را گزارش خواهد کرد .
اظهارنامه های ارزش افزوده باید بصورت صفر در مهلت های مقرر ارائه شوند .
• اگر در اساسنامه آورده نقدی دارند باید در حساب بانکی و در اظهارنامه عملکرد نشان داده شود .
• در عدم فعالیت فقط ثبت نکردن رویدادها مهم نیست ، باید هیچ رویدادی انجام نشده باشد .
• خرید تجهیزات برای انجام فعالیت در سال بعد جزو فعالیتهای شما محسوب می گردد به تاریخ خرید توجه کنید .
با رعایت یک سری اصول کلی که به اختصار بیان شد می توانید در عدم فعالیت هم مشمول جریمه مالیاتی نشوید . هرگونه فعالیت کوچکی هم که دارید جزء فعالیت محسوب شده و نمی توانید عدم فعالیت را ادامه دهید.

برچسپ :
برای عدم فعالیت شرکت ثبت شده چه باید کرد؟حسابداری حساببرسی مشاور مالی تبریز آموزش حسابداری فعالیت شرکت مالیاتی ثبت شرکت برای عدم فعالیت شرکت ثبت شده چه باید کرد؟برای عدم فعالیت شرکت ثبت شده چه باید کرد؟حسابداری حساببرسی مشاور مالی تبریز آموزش حسابداری فعالیت شرکت مالیاتی ثبت شرکت برای عدم فعالیت شرکت ثبت شده چه باید کرد؟برای عدم فعالیت شرکت ثبت شده چه باید کرد؟حسابداری حساببرسی مشاور مالی تبریز آموزش حسابداری فعالیت شرکت مالیاتی ثبت شرکت برای عدم فعالیت شرکت ثبت شده چه باید کرد؟ساسنامه علی الراس مالیاتی تبریز اظهارنامه دفاتر قانونی اظهارنامه تیر ماه برای عدم فعالیت شرکت ثبت شده چه باید کرد؟برای عدم فعالیت شرکت ثبت شده چه باید کرد؟برای عدم فعالیت شرکت ثبت شده چه باید کرد؟برای عدم فعالیت شرکت ثبت شده چه باید کرد؟

© 2016 موسسه حسابداری نوین تراز تبریز | خدمات حسابداری و حسابرسی

logo-footer

باما در تماس باشید :               

حسابداری تبریز|آموزش حسابداری|حسابرسی تبریز|نرم افزارحسابداری|موسسه حسابداری نوین تراز