پارسه واحد پول خرد جدید کشور

پارسه واحد پول خرد جدید کشور

پس از کش و قوس‌های فراوان برای حذف ۴ صفر از واحد پول کشور و تبدیل تومان به عنوان ابزار اصلی در نقل و انتقالات مالی، حال پارسه به عنوان واحد پول خرد جدید انتخاب شده که هر تومان، معادل ۱۰۰ پارسه خواهد بود.

طبق لایحه‌ای که دولت برای تایید به مجلس ارسال کرده است، هر ۱۰۰۰۰ ریال تبدیل به ۱ تومان خواهد شد و واژه ریال از ادبیات پولی کشور حذف می‌شود. سوالی که برای بسیاری پیش از این ایجاد شده بود، نحوه استفاده از واحد کم‌تر نسبت به تومان بود که حال با حضور پارسه این مشکل نیز برطرف شده است.

پارسه واحد پول خرد جدید کشور
پارسه واحد پول خرد جدید کشور

پارسه واحد پول خرد جدید کشور

همان طور که اشاره شد، هر ۱۰۰ پارسه یک تومان است و در واقع می‌توان هر ۱۰۰ ریال (یا ۱۰ تومان) کنونی را معادل یک پارسه در واحد پول جدید قلمداد کرد. بدین صورت اگر قیمت دلار را ۱۱۶۵۰۰ ریال بدانیم، معادل ۱۱ تومان و ۶۵ پارسه می‌شود؛ یا اگر قیمت سکه را ۴۱۵۷۵۰۰۰ ریال بدانیم، معادل ۴۱۵۷ تومان و ۵۰ پارسه می‌شود.

عملکرد پارسه شبیه به سنت در دلار است که در آنجا هر دلار معادل ۱۰۰ سنت بوده و حال در واحد پول جدید ایران، هر ۱ تومان معادل ۱۰۰ پارسه خواهد شد. البته پیش از این و قبل از افت شدید قیمت ریال، واحدهایی چون قِرون نیز وجود داشت که سال‌هاست دیگر از آن استفاده نمی‌شود و احتمال دارد که با گذشت چندین سال و وجود تورم فعلی، پارسه نیز به بوته فراموشی سپرده شود!

قرار است که دوره گردش موازی و اعتبار همزمان تومان و ریال که در این قانون “دوره ­‌گذار” نامیده می‌­شود، حداکثر دو سال باشد. پس از پایان دوره ­‌گذار، تعهداتی که پیش از این براساس واحد پول ریال ایجاد شده است، تنها با واحد پول تومان قابل ایفا خواهد بود. به طور حتم در طی این مدت مردم با مشکلاتی در نحوه محاسبه و انتقالات روبه‌رو خواهند شد اما این امر خیلی سریع در فرهنگ پولی کشور جا افتاده و دیری نمی‌پاید که ریال تبدیل به خاطره‌ای دور دست همچون قرون و پاپاسی خواهد شد

مرجع وبسایت موسسه نوین تراز 

 

© 2016 موسسه حسابداری نوین تراز تبریز | خدمات حسابداری و حسابرسی

logo-footer

باما در تماس باشید :               

حسابداری تبریز|آموزش حسابداری|حسابرسی تبریز|نرم افزارحسابداری|موسسه حسابداری نوین تراز