پولشویی تبریز

پولشویی چیست ؟ آثار و عواقب پولشويى

از آن جا كه فعاليت هاي مجرمانه مثل قاچاق كالا، مواد مخدر، اسلحه و …، درآمدهاي هنگفتي توليد مي كند، سازمان هاي مجرم بايد براي استفاده از اين وجوه راهي را پيدا كنند. واژه پولشويي براي توصيف فرايندي مورد استفاده قرار مي گيرد كه درآن پول غيرقانوني يا كثيفي كه حاصل فعاليتهاي مجرمانه مانند قاچاق مواد مخدر، قاچاق اسلحه و كالا، قاچاق انسان، رشوه، اخاذي، كلاهبرداري و… است، در چرخه اي از فعاليتها و معاملات، با گذر از مراحلي، شسته و به پول قانوني و تميز تبديل مي شود. اهداف پولشویان فرار از تعقیب ، مجازات و مصادره اموال می باشد. هر جا که پولشو بتواند پولهای خود را شستشو دهد یک ماشین لباسشویی است. موسسات مالی ، بانکها ، شرکتهای بیمه ، خیریه ها و مشاغل غیر مالی هر کدام می توانند شستشوی پولهای کثیف را انجام دهند.

بانک ها و موسسات اعتباری بخاطر اینکه بیش از هر حرفه دیگری وجه نقد در آن قابل تبدیل است مهمترین بستری هستند که برای انجام فعالیت های غیر قانونی مورد استفاده پولشویان قرار می گیرند. توسعه روز افزون خدمات و فن آوری های نوین در صنعت بانکداری عملکرد پیچیده متخلفین را نیز در پی داشته است. لذا نخستین گام برای مقابله با پدیده پولشویی شناخت مناسب از این پدیده و ابزار مورد استفاده پولشویان است.

لایحه پیشنهادی وزارت اموراقتصادی و دارایی درباره مبارزه با جرم پولشویی در ۹ ماده در جلسه مورخ ۲۷/۶/۱۳۸۱ هیات محترم دولت به تصویب رسید. قانون مبارزه با پولشویی در تاریخ ۲ بهمن ماه ۱۳۸۶ از سوی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و آیین نامه اجرایی آن نیز در آذر ماه سال ۱۳۸۸ به تصویب کارگروه تخصصی شورای عالی مبارزه با پولشویی رسید. همچنین در اردیبهشت ۱۳۹۰، دستورالعملهایی از سوی بانک مرکزی برای اجرا به کلیه بانک ها ابلاغ گردید. متعاقب تصویب قانون و آیین نامه ، واحد اطلاعات مالی زیر نظر دبیرخانه شورای عالی مبارزه با پولشویی تشکیل و وظیفه اجرای قانون و برنامه های مبارزه با پولشویی در موسسات ، نهادهای مالی و بنگاههای اقتصادی را عهده دار شد.

پولشویی چیست ؟ آثار و عواقب پولشويى

از دلايل مهم رواج اين پديده شوم اقتصادى ناكارآمد بودن سيستم ها و قوانين و ضعف اجراى آنها است كه آثار زير را در بر دارد :

– آلوده شدن و بى ثباتى بازارهاى مالى

– بى اعتمادى مردم نسبت به نظام مالى

– تغييرات جبرى در تقاضاى پول

– تغيير شديد در نرخ سود و بهره

– خروج پيش بينى نشده سرمايه ازكشور

– تضعيف بخش خصوصى

– افزايش ريسك سرمايه گذارى

– عدم تعادل در بخش هاى داخلى و نا بسامانى و بى اعتمادى در بخش هاى خارجى اقتصاد

– فاسد شدن ساختار و آسيب رسانى به اعتبار دولت

– رواج انواع جرائم در داخل كشورهاى هدف ازجمله قاچاق مواد مخدر

– از بين رفتن جذابيت براى سرمايه گذارى هاى مولد

– كاهش در ميزان نرخ تولید ناخالص داخلی

– بى اعتمادى كشورهاى خارجى به انجام معاملات با كشورهاى مشكوك.

پولشویی تبریز

پولشویی چیست ؟ آثار و عواقب پولشويى

 

توصیه های مهم

نظر به تصویب قانون مبارزه با پولشویی به منظور جلوگیری از گرفتار شدن به وسیله عوامل تبهکار و صاحبان دارایی های نامشروع توصیه می شود :

۱ – در انتقال وجه ( به طور مثال از یک کارت به کارت دیگر ) از قبول وجه نقد و انتقال وجه از حساب خود به حساب شخصی ناشناس، جداً خوداری نماید.

۲ – بسیار دیده شده پولشویی از طریق چک هایی صورت گرفته که در وجه حامل صادر شده است؛ ترجیحاً چک را به نام شخص صادر کنید.

۳ – در خرید و فروش سهام ، اوراق مشارکت و چک های مسافرتی ، خارج از شبکه بانکی حساسیت بیشتری به خرج دهید.

۴ – حواله یکی از مجراهای پولشویی است، چنانچه وجهی به حساب شما واریز شد که حواله کننده را
نمی شناسید از برداشتن آن خودداری کرده و مراتب را به مسئولان بانک اطلاع دهید.

۵ – به منظور انجام عملیات بانکی توسط وکیل، سعی کنید از وکلای مورد اعتماد خود استفاده کرده و هر چند وقت حساب بانکی خود را کنترل کنید.

۶ – از وصول هر نوع چک ( اعم از مسافرتی ، اشخاص و بانکی ) که مالکیت آن مربوط به دیگران است و به شما سپرده می شود تا از طریق حساب شما وصول شود ، پرهیز کنید.

۷ – نظام بانکی به منظور شفاف سازی و تسهیل در انجام امور بانکی، عرضه خدمات الکترونیکی را سر لوحه فعالیت های خویش قرار داده است ، لذا توصیه می شود به منظور نقل و انتقال وجه، از خدمات نوین بانکی استفاده کنید.

۸ – در هنگام انجام معاملات به صورت اینترنتی از مجازی نبودن بانک طرف حساب برای ارائه شماره ملی اعتباری و یا واریز وجه الکترونیکی اطمینان حاصل کنید.

۹ – از افشای شماره رمز حساب و یا کارت اعتباری خود به اشخاص ثالث به ویژه اشخاص حقیقی و حقوقی ناشناس پرهیز کنید.

پولشویی چیست ؟ آثار و عواقب پولشويى

© 2016 موسسه حسابداری نوین تراز تبریز | خدمات حسابداری و حسابرسی

logo-footer

باما در تماس باشید :               

حسابداری تبریز|آموزش حسابداری|حسابرسی تبریز|نرم افزارحسابداری|موسسه حسابداری نوین تراز