چه کسی مشمول سامانه مودیان مالیاتی و قانون پایانه های فروشگاهی است ؟

چه کسی مشمول سامانه مودیان مالیاتی و قانون پایانه های فروشگاهی است ؟

سامانه مودیان چیست؟

در ابتدا بدانید که سامانه مودیان یکی از کلیدی ترین ارکان برای رسیدن به اهداف اجرای قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان است. سامانه مودیان یک سامانه محوری با ویژگی تبادل موثر اطلاعات بین مودیان و سازمان امور مالیاتی است. سامانه مودیان متشکل از تعدادی زیر سامانه اصلی و فرعی است. این زیر سامانه ها به صورت یکپارچه در یک پیکربندی ، نیازهای سازمان امور مالیاتی و الزامات مربوطه در بخش هایی مانند ارائه خدمات الکترونیکی، جمع آوری اطلاعات و محاسبه مالیات ارزش افزوده، راحت و تسهیل کردن تعامل و ارتباطات بین مودیان و سازمان امور مالیاتی و.. را فراهم کرده است.

همه این موارد از ویژگی های ارزنده سامانه مودیان است. سامانه مودیان به عنوان مرجع نهایی برای ثبت، صدور و استعلام صورتحساب های الکترونیکی مودیان می باشد و از مهم ترین سامانه های نظام مالیاتی هوشمند به حساب می آید. در انتهای مطالب به صورت تصویری آموزش نحوه ثبت نام در سامانه مودیان را توضیح داده ایم.

تعریف سامانه مودیان

سامانه ای است تحت مدیریت سازمان که در آن به هر مودی، کارپوشه ویژه­ای اختصاص یافته و تبادل اطلاعات میان مودیان و سازمان منحصرا از طریق آن کارپوشه انجام می­ شود.

مودیان می­ توانند با استفاده از هرگونه سخت افزار یا نرم افزار اعم از رایانه شخصی، پایانه فروشگاهی، سامانه ­های ابری یا هر وسیله دیگری که حافظه مالیاتی به آن متصل شده باشد، به سامانه مودیان متصل شوند. مرجع نهائی ثبت، صدور و استعلام صورتحساب الکترونیکی، سامانه مودیان می ­باشد.

سامانه مودیان مالیاتی تبریز
سامانه مودیان مالیاتی تبریز

سامانه مودیان مالیاتی به آدرسtp.tax.gov.ir، سامانه ای است که زیر نظر سازمان امور مالیاتی کشور، با اتصال به پایانه های فروشگاهی و برای ثبت اظهارنامه ها و فاکتورها و صورتحساب ها و با هدف جلوگیری از فرار مالیاتی مودیان و فساد مالی کلیه صاحبان مشاغل (صنفی و غیرصنفی) و اشخاص حقوقی و جمع آوری و یکپارچه سازی اطلاعات راه اندازی شده است.

راه اندازی سامانه مودیان رایگان باعث شده است، جمع آوری همه اطلاعات مالی مشمولان مالیات فراهم شود و با کارپوشه اختصاصی که به افراد مشمول مالیات تعلق می گیرد، مودی و سازمان مالیاتی کشور میتوانند اطلاعات مالیاتی مودیان را با یکدیگر تبادل کنند. همچنین از طریق این سامانه میتوانید صورتحساب های الکترونیکی خود را به سازمان مالیاتی ارسال نمایید و فاکتورهای خرید را بارگذاری کنید. البته که در قبال آن خریدار نیز باید این فاکتورها را تایید کند

اشخاص مشمول قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

تمام صاحبان مشاغل (صنفی و غیر صنفی) و اشخاص حقوقی موضوع فصل های چهارم و پنجم باب سوم قانون مالیات های مستقیم مصوب ۱۳۶۶/۱۲/۰۳ با اصلاحات و الحاقات بعدی آن، مشمول این قانون می باشند.

در این قانون هرموقع از کلمه مؤدی استفاده می شود، منظور اشخاص مشمول قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان است مگر خلاف آن مشخص شده باشد.

دقت داشته باشید که تمام صاحبان مشاغل چه صنفی (برای مثال سوپر مارکت ها، خیاط ها، طلا فروشان، نانواها و غیره) چه غیر صنفی ( برای مثال وکلا و پزشکان و غیره) و همچنین اشخاص حقوقی مانند شرکت ها می بایست این قانون را رعایت نمایند.

جرائم پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان مالیاتی
جرائم پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان مالیاتی

مقدمه ای بر صفر تا صد سامانه مودیان

سامانه مودیان، یک سامانه جامع مالیاتی است که توسط سازمان امور مالیاتی کشور طراحی و پیاده‌سازی شده است. این سامانه، جایگزین سامانه‌های قدیمی مالیاتی شده است و هدف آن، تسهیل و تسریع فرآیندهای مالیاتی و افزایش شفافیت و عدالت مالیاتی است.


ثبت نام در سامانه مودیان

در مقاله ی صفر تا صد سامانه مودیان به نحوه ثبت نام دقیق اشاره کرده ایم که برای ثبت نام در سامانه مودیان، مودیان باید به سایت سازمان امور مالیاتی کشور مراجعه کنند و مراحل ثبت نام را طی کنند. این مراحل، شامل موارد زیر است:

  1. وارد کردن اطلاعات هویتی و شماره اقتصادی مودی
  2. انتخاب نوع فعالیت مودی
  3. وارد کردن اطلاعات مربوط به فعالیت مودی
  4. تایید ثبت نام

پس از ثبت نام، مودیان باید اطلاعات خود را در سامانه تکمیل کنند. این اطلاعات، شامل موارد زیر است:

  • اطلاعات هویتی
  • اطلاعات مربوط به فعالیت
  • اطلاعات مربوط به حساب‌های بانکی
  • اطلاعات مربوط به اشخاص ثالث

بصورت کلی مراحل ثبت نام در سامانه مودیان به صورت زیر است:

  1. مراجعه به سامانه:
  1. انتخاب گزینه ثبت نام:
  • در صفحه اصلی سامانه، گزینه “ثبت نام” را انتخاب کنید.
  1. انتخاب نوع ثبت نام:
  • نوع ثبت نام خود را به عنوان “اشخاص حقیقی” یا “اشخاص حقوقی” انتخاب کنید.
  1. تکمیل اطلاعات:
  • اطلاعات خواسته شده در فرم ثبت نام را به طور کامل و دقیق وارد کنید.
  1. دریافت کد فعال سازی:
  • پس از تکمیل اطلاعات، یک کد فعال سازی به شماره تلفن همراه شما ارسال می شود.
  1. فعال سازی حساب کاربری:
  • کد فعال سازی را در سامانه وارد کنید تا حساب کاربری شما فعال شود.
  1. ورود به سامانه:
  • پس از فعال سازی حساب کاربری، می توانید با استفاده از نام کاربری و رمز عبور خود وارد سامانه شوید.
ثبت نام در سامانه مودیان
ثبت نام در سامانه مودیان

اصطلاحات قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان در سال ۱۴۰۳

۱- سامانه مودیان

سامانه مودیان اولین اصطلاحی است که در این قانون به کرات میشنوید و دارای ۴ ویژگی اصلی میباشد:

  1. سامانه ای که در نظارت کامل سازمان مالیاتی روی کار آمده است
  2. در این سامانه برای هر مودی یک کارپوشه ساخته شده است
  3. این سامانه به حافظه مالیاتی متصل است
  4. مرجع ثبت، صدور و استعلام صورت‌حساب ها میباشد

۲- پایانه های فروشگاهی

به دستگاهی که دارای ۳ ویژگی اصلی زیر باشد پایانه فروشگاهی گفته میشود:

  1. قابل اتصال به سامانه مودیان
  2. قابل اتصال به شبکه هی پرداخت رسمی کشور
  3. صدور صورت حساب های الکترونیکی

 ۳- صورت‌حساب‌های الکترونیکی

صورتحساب الکترونیکی مشابه فاکتور های فروش دارای شماره منحصر بفرد مالیاتی هستند و که شماره آن توسط سامانه مودیان مالیاتی مشخص میشود و در حافظه مالیاتی مودی ثبت و ضبط میشود. صورتحساب های الکترونیکی بسته به نوع کسب و کار شما دارای ۳ نوع میباشند که هر نوع آن الگوی مشخص خود را دارد:

  1. صورتحساب الکترونیکی نوع اول
  2. صورتحساب الکترونیکی نوع دوم
  3. صورتحساب الکترونیکی نوع سوم

هر کدام از این سه نوع صورت‌حساب، چندین الگو می‌توانند داشته باشند.

الگوی صورت‌حساب الکترونیکی نوع اول

شامل موارد زیر می‌شوند:

  1. الگوی ۱ (فروش)
  2. الگوی ۲ (فروش ارزی)
  3. الگوی ۳ (صورتحساب طلا، جواهر و پلاتین)
  4. الگوی ۴ (قرارداد پیمانکاری)
  5. الگوی ۵ (قبوض خدماتی)
  6. الگوی ۶ (بلیت هواپیما)
  7. الگوی ۷ (صادرات)

الگوی صورت‌ حساب الکترونیکی نوع دوم

که شامل موارد زیر می‌شوند:

  1. الگوی ۱ (فروش کالا و خدمات)
  2. الگوی ۲ (صورت‌حساب طلا، جواهر و پلاتین): این الگو صرفاً توسط فروشندگان طلا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

الگوی صورت‌ حساب الکترونیکی نوع سوم

همان رسید یا گزارش الکترونیکی دستگاه کارتخوان یا درگاه پرداخت الکترونیکی دارای شماره منحصر به فرد مالیاتی است.

 

کارپوشه مودیان مالیاتی چیست؟

کارپوشه مودیان به عنوان یک درگاه مهم اطلاعاتی بین مودیان و سازمان مالیات به شمار می رود. به همین خاطر باید به اطلاعات بارگذاری شده در این قسمت دقت داشته باشید و با آگاهی کامل هر یک از فاکتورها را ثبت و ضبط کنید. انواع اطلاعات مالیاتی مودیان در این کارپوشه ها ذخیره سازی شده و محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.

اطلاعات مالیاتی نظیر اظهارنامه ها، عوارض ارزش افزوده و… در این کارپوشه درج می شوند و از اهمیت بسیار زیادی برای مشخص شدن میزان مالیات هر یک از کاربران برخوردار هستند. کارپوشه مودیان مالیاتی برای پیگیری امور مودیان نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

در هر یک از این کارپوشه ها اطلاعاتی در خصوص درخواست های مالیاتی کاربران درج می شود که اطلاع رسانی لازم را در خصوص امور کسب و کارها انجام می دهد. هر فرد برای آغاز فعالیت های مالیاتی مربوط به کسب و کار خود در ابتدا باید این کارپوشه ها را ایجاد کند و فعالیت های مالیاتی خود را در این بخش پیگیری نماید. به همین خاطر وجود این کارپوشه ها اهمیت بیشتری پیدا می کند.

دکتر مهدی عابدی مشاور خبره مالیاتی

شماره تماس : ۰۹۱۴۱۰۴۱۳۶۰

جریمه عدم ثبت نام در سامانه مودیان

مؤدیان مالیاتی که مشمول ثبت نام در سامانه مؤدیان هستند اما ثبت نام نکرده و صورتحساب الکترونیکی خود را به سامانه مؤدیان ارسال نکرده اند مشمول جریمه های زیر هستند :

  • جریمه ای معادل دو برابر مالیات و عوارض پرداخت نشده و یا ۱۰ میلیون ریال (۱ میلیون ریال)
  • چنانچه مودی به دلایلی مانند عدم عضویت در سامانه مؤدیان، عدم استفاده از حافظه مالیاتی، استفاده از حافظه مالیاتی دیگران یا واگذاری حافظه مالیاتی خود به دیگران و عدم استفاده از پایانه های فروشگاهی مجرم شناخته شود محکوم به پرداخت جریمه معادل ۲۰ میلیون ریال و یا ۱۰% از مجموع فروش (هر کدام بیشتر باشد) خواهد بود.
  • جریمه های دیگری مانند محرومیت از اعمال معافیت مالیاتی، نرخ صفر و مشوق های موضوع مالیات های مستقیم برای همان سال مالیاتی نیز از جمله جریمه های عدم عضویت در سامانه مؤدیان است.

 

صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان چیست؟

به موجب قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان ، افراد مشمول این قانون می بایست به عضویت سامانه مودیان درآیند و موظف هستند برای فروش همه محصولات و خدمات خود صورتحساب الکترونیکی صادر کنند و سپس اطلاعات این صورتحساب های صادر شده را در زمان های معین و مشخص شده تهیه و تنظیم کنند و برای سازمان امور مالیاتی ارسال کنند.

همانطور که بیان شد صورتحساب الکترونیکی دارای شماره منحصر به فرد مالیاتی با طول۲۲ کارکتر است و صدور آن توسط پایانه های فروشگاهی انجام خواهد شد. در اینجا رابطه پایانه فروشگاهی و صورتحساب الکترونیکی را فرا گرفتیم و متوجه شدیم که پایانه های فروشگاهی ابزاری برای صدور صورت حساب های الکترونیک هستند.

تعریف صورتحساب الکترونیک

صورتحساب الکترونیک صورتحسابی است دارای شماره منحصر به فرد مالیاتی که اطلاعات مندرج در آن، در حافظه مالیاتی فروشنده ذخیره م یشود.

مشخصات و اقلام اطلاعاتی صورتحساب الکترونیکی ، متناسب با نوع کسب و کار توسط سازمان تعیین و اعلام می شود. در مواردی که از دستگاه کارتخوان بانکی یا درگاه پرداخت الکترونیکی به عنوان پایانه فروشگاهی استفاده می شود، رسید یا گزارش الکترونیکی پرداخت خرید صادره در حکم صورتحساب الکترونیکی است.

 

© 2016 موسسه حسابداری نوین تراز تبریز | خدمات حسابداری و حسابرسی

logo-footer

باما در تماس باشید :               

حسابداری تبریز|آموزش حسابداری|حسابرسی تبریز|نرم افزارحسابداری|موسسه حسابداری نوین تراز